Steppen als aanvulling op het wielrennen

 

Lunges

Kracht verbetert sneller bij het lungen (de beweging tijdens het steppen) ter ondersteuning van uw lichaamsgewicht, dan wanneer u uw huidige kracht in het fietsen gebruikt – bij de stepbeweging zal je meer lichaamsgewicht verbranden.

 

 

 

Grotere kuit- en buikspiertraining

Zowel de kuiten als de buikspieren worden tijdens het steppen goed aangepakt. Tijdens het fietsen trap je de pedalen rond, tijdens het steppen zet je met je ene voet af en beweegt de ander mee. Door de kuiten op een andere manier te gebruiken worden ze extra flexibel. Wanneer je de volledige beweging maakt, spannen ook je buikspieren bij elke kick aan. Dat zal je wel merken na je eerste paar trainingen!

 

 

Het stretchen van de hamstring

Bij het steppen wordt de hamstring op een hele andere manier gebruikt dan bij het wielrennen. Bij fietsen wordt de hamstring juist verkort tijdens het trainen. Steppen kan dus helpen bij een hamstring blessure, omdat de hamstring op een andere manier wordt belast dan bij het fietsen.

 

 

 

Heup flexibiliteit

Een meer dynamische beweging zorgt voor een betere heup flexibiliteit. Fietsen geeft geen volledige heupflexibiliteit door de houding die je op de fiets aanneemt en wordt daarom minder flexibel. Dit kan zorgen voor klachten. Een warming-up met rekken en strekken kan al veel van deze problemen oplossen.

 

 

Knie bewegingen

De knie wordt versterkt bij een lage impact en het vermogen om de knie flexibiliteit en de mate van buiging onder controle te houden. Ideaal voor herstel van knieblessures.

 

Schoudertraining

Bij elke β€˜kick’ die je op een snelle step maakt, trek je jezelf naar voren. Dat is anders dan wanneer je uit het zadel fietst. Hierbij krijgen de schouders in 1x een belasting terwijl het constant is tijdens het steppen.

 

Snellere, kortere training

Hartslag en uithoudingsvermogen testen geven aan dat een 20 minuten durende Step training gelijk staat aan 1 uur fietsen. In feite is aangetoond dat de hartslag bij steppen hoger is dan bij de meeste intensieve lessen in de sportschool. Je maakt steppen natuurlijk zelf zo intensief als je wil, ideaal voor als je even een korte training wil plannen, of juist de tijd hebt.